.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارش شمال نیوز از سبقت دستگاه‌ها در اعلام آمار افتتاح طرح‌های عمرانی دهه فجر ؛
«کیفیت» فدای «کمیت» نشود ! / ضرورت امیدآفرینی بیشتر با تکمیل و افتتاح پروژه های کهنه و نیمه تمام
شمال نیوز : توصیه ما به مدیران اجرایی و در صدر همه فرمانداران شهرستان‌ها این است که از طرح اعداد و ارقام منصرف شوند و سراغ پروژه‌هایی بروند که سال‌ها است در مقابل دیدگان مردم قرار دارد اما کالبد آن هیچ تغییری نکرده است و در طول سال و ماه، بدون هیچ پیشرفتی در جای خود متوقف شده است ....
«کیفیت» فدای «کمیت» نشود ! / ضرورت امیدآفرینی بیشتر با تکمیل و افتتاح پروژه های کهنه و نیمه تمام

شمال نیوز : از دیرباز رسم بود که طرح‌های عمرانی در شهرها و روستاهای مختلف در ایام هفته دولت در شهریورماه یا دهه فجر در بهمن‌ماه کلنگ‌زنی یا افتتاح شود که البته رسم مبارکی است. تنها نکته‌ای که ممکن است موجب نگرانی شود این است که برخی دستگاه‌ها در اعلام تعداد طرح‌هایی که قرار است افتتاح یا کلنگ آن بر زمین زده شود،  به اعداد و ارقامی اشاره می‌کنند که ممکن است خیلی دقیق نباشد یا اغراق‌آمیز باشد و حتی در این مسیر کیفیت، فدای کمیّت شود.

 

 

طرح عمرانی یا پروژه‌ای که قرار است کلنگ‌زنی یا افتتاح شود برای خود تعریف دارد و لازم است دقیقاً مشخص شود نه مانند آنچه که سال گذشته در یکی از شهرهای استان مازندران رخ داد که تغییر نام تابلوی یک میدان را درشمار این طرح‌ها گذاشتند و برای افتتاح آن نیز چند مدیر حضور یافتند، کاری که اساساً وظیفه شورای شهر و شهرداری است  و هیچ سهمی در توسعه شهر ندارد و نباید آن را در شمار طرح‌های هفته دولت یا دهه فجر آورد و وقت چند مسئول ، مدیرکل و حتی مردم را برای پرده‌برداری از آن گرفت.

 

 

نکته مهم بعدی این است که سه استان مازندران، گیلان و گلستان طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری دارند و بدیهی است برای تکمیل و افتتاح هر طرحی، این نیمه‌تمام‌ها باید در اولویت باشند و همچنین در اعلام تعداد طرح‌ها، به این موضوع نیز پرداخته شود که چه اندازه از این طرح‌ها جزو اولویت‌های توسعه بودند و اگر این جزییات هم در اخبار مربوط به کلنگ‌زنی یا افتتاح‌های ایام دهه فجرِ پیشِ رو گفته شود، قطعاً از آماری که برخی مدیران طرح می‌کنند کاسته خواهد شد.

 

 

در همین دو روز گذشته برخی مدیران ادعاهایی درخصوص تعداد طرح‌ها مطرح کردند که به‌نظر نمی‌تواند مربوط به طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای مورد نیاز شهر و استان باشد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌رود. 

 

 

• افتتاح 439 پروژه اقتصادی در یک شهرستان 

 

 

 

فرماندار رامیان که شهری در غرب استان گلستان و از مناطق نیازمند به توجه ویژه است، می گوید : ۴۳۹ پروژه اقتصادی با اعتبار۷۴ میلیارد تومان و ۵۴۰ نفر اشتغال طی دهه فجر امسال در رامیان افتتاح می‌شود.

 

«علی جوان حاذق‌خواه»  با اشاره به این‌که در دهه فجر امسال ۵۵۵ میلیارد تومان پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغال‌زا در رامیان افتتاح خواهد شد و یا آغاز به کار خواهد کرد، افزود: ۸۵ پروژه عمرانی با ۱۹۵ میلیارد تومان افتتاح و ۳۱ پروژه عمرانی با ۹۸ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

 

 

 

البته لازم است فرماندار رامیان دقیقاً اشاره کند و بگوید این 439 طرح که افتتاح خواهند شد یا کلنگ آن بر زمین زده می‌شود چه طرح‌هایی هستند. ضمن این‌که آشنایی کلی ما با این شهر، نشان می‌دهد در میان این طرح‌ها، 5 طرح عمده و اصلی با اولویت ضروری  وجود ندارند و اگر چنین بود، فرماندار محترم به جای بالابردن عدد و رقم، به همان 5 طرح بنیادین، با اسم و آدرس و تاریخ دقیق افتتاح یا کلنگ‌زنی اشاره می‌کرد. 

  

• افتتاح یک‌صد طرح در سوادکوه

 

رمضان غلامی اواتی فرماندار سوادکوه نیز  از رتبه دوم شهرستان در زمینه تعداد پروژه‌های عمرانی و رتبه سوم شهرستان در زمینه ارزش ریالی این پروژه‌ها در سامانه منتاک استان مازندران در ایام دهه فجر خبر داد و تعداد پروژه‌های عمرانی را ۱۰۰ مورد با ارزش ریالی ۶۰۳ میلیارد و ۱۹۶ میلیون تومان برشمرد.

 

البته تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی جای قدردانی دارد و ما ابداً نمی‌خواهیم منکر این زحمات شویم اما آنچه که بر آن تأکید داریم این است که مدیران از این‌که هر اقدام کوچک و روتین دستگاهی را به‌عنوان طرحی که قرار است در دهه فجر افتتاح شود یا کلنگ آن بر زمین بخورد،  و مشخصات آن را در سامانه «منتاک» قرار دهند، خودداری کنند.

 

برخی از این طرح‌ها که به‌عنوان پروژه‌ای که قرار است در ایام سالگرد انقلاب اسلامی، افتتاح شود حقیقتاً نمی‌تواند طرح و پروژه عمرانی در تراز دهه مبارکه فجر باشد که نماینده دولت در شهرستان به آن بپردازد و نمونه‌های فراوانی از این دست نمایش‌ها را در دولت قبل دیدیم به‌عنوان نمونه احداث سالن برای انبار مرکبات آن هم توسط بخش خصوصی را نمی‌توان طرح عمرانی نامید و فرماندار و دو مدیرکل را برای افتتاح آن بُرد و در جمع آمار نیز آن را به‌عنوان طرح‌هایی که قرار است افتتاح شود، قرار داد.

 

مدیران دولت مردمی رییسی به‌ویژه در استان مازندران که طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری دارد و عمر برخی از آن طرح‌ها به بیست سال می‌رسد مانند محور ساری تاکام، باید بر این امر نظارت کنند و تلاش و تمرکز خود را از کمیت به کیفیت سوق دهند و سراغ تکمیل و افتتاح چنین طرح‌هایی بروند.    

 

 

بدون تردید به جای اعلام آمار عریض و طویل ، تعیین تکلیف و تکمیل و افتتاح این طرح‌ها به‌ویژه پروژه‌هایی که در مقابل چشم شهروندان قرار دارد مانند پل سه راه جویبار در ساری ، پل سوخته کلا در جاده نظامی قائم شهر و پل کمربندی فریدونکنار، می‌تواند امید را  در طبقات مختلف اجتماعی افزایش دهد و موجبات انسجام اجتماعی شود .

 

 

تنها دادن آمار کلی و خبر از افتتاح و کلنگ‌زنی 400 تا 500 طرح، بدون ذکر جزییات آن، نه تنها افکار عمومی را قانع نمی‌کند که حتی موجب بدبینی بیشتر خواهد شد و مدیران باید از آن پرهیز کنند.

 

 

توصیه ما به مدیران اجرایی و در صدر همه فرمانداران شهرستان‌ها این است که از طرح اعداد و ارقام منصرف شوند و سراغ پروژه‌هایی بروند که سال‌ها است در مقابل دیدگان مردم قرار دارد  اما کالبد آن هیچ تغییری نکرده است و در طول سال و ماه، بدون هیچ پیشرفتی در جای خود متوقف شده است.

 

 

 نکته آخر اینکه با مرور اخبار این روزها، در خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و همچنین روزنامه ها و شبکه‌های مجازی، می‌بینیم که بسیاری از مدیران‌کل و مدیران شهرستانی از اجرای مثلاً هزار برنامه در ایام دهه فجر خبر می‌دهند. به نظر می رسد هر مدیری که در اجرا، دستان خالی‌تری دارد، در ارائه گزارش عملکرد زیرمجموعه خود به اعداد و ارقام بالاتری اشاره می‌کند و درحقیقت خواسته یا ناخواسته تلاش دارد مدیریتِ فاقد کیفیتِ خود را با آمار و ارقام نمایشی و کمیت ساختگی جبران کند و این رویکرد به هیچ عنوان به صلاح نیست .

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 12 بهمن 1402
سلام همه این حرفها که درمورد آمار ارقام که گذارش می دهند دروغ بیش نیست این را همه ملت می دانندیگ روزی یکی از دانشمند داشت از محلی عبور میکرد دید دارند یک نفر را گردن میزنند گفت چکاری انجام داد که داری اورا می کشید گفتند رد مورد سن اسب دروغ کفت این دانشمند گفت چرا گردن میزنید من می گویم سن اسب چند سال است دهن اسب را بازکر دندانهایش را شمرد کفت مثلا ده سا ل چون هر سال اسب یک دندان در می اورد شمارا به خدا سری به خانه های یک شهر بزنید بوینید چندصد بیکار دارد با این آماری که اداره کار می دهد تمام بیکاران جها ن مشغول بودند
سوادکوهی 12 بهمن 1402
غلامی ضعیف ترین فرماندار تاریخ سوادکوه است که میخواهد با حرف درمانی بگوید کار می کنم . الان چند سال است که مشکل اهالی پیت سرا حل نشده است و فرمانداران ادوار از جمله غلامی هم فقط پشت گوش انداختند
سید 12 بهمن 1402
در مجموع حوزه عمرانی مازندران از ضعف مفرط رنج می برد . متاسفانه برای مدیران ارشد استان هم این بخش چندان اهمیت ندارد . شم ببینید که معاونت مهم عمرانی استاندای هنوز و طی چندین ماه هست که بصورت سرپرستی اداره میشه . حالا چه انتظاری میتونیم داشته باشیم که کارهای عمرانی روی روال باشه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.058 seconds.